Tetris Oyunu ve Sağlık Çalışanları Üzerindeki Etkisi
Tetris, Sovyet bilgisayar mühendisi Aleksey Pajitnov tarafından 1984 yılında yayınlanmış klasik bir video oyunudur. Oyun artık sadece eğlenceli bir oyun olmanın ötesine geçerek sağlık personelinin travma sonrası stres bozukluğunu azaltmaya yardımcı oluyor.
Tetris’in Beyindeki Etkisi
İngiltere’deki sağlık çalışanları, Covid-19 ile mücadele sırasında Tetris oynayarak travma sonrası stresle başa çıkmaya çalıştılar. Beyindeki travmatik tepkilere neden olan sürecin, farklı geometrik şekillerdeki blokların hızla bir araya gelmesi sırasında tetiklendiği belirtiliyor.
Zihinsel Rotasyon ve Tetris
İsveç’teki Uppsala Üniversitesi’nden Profesör Emily Holmes’un araştırmasına göre, Tetris oynarken kasıtlı olarak rahatsız edici anıları hatırlamak ve bu anılarla etkileşime geçmek, dirençli-olumsuz düşüncelerin azaltılmasına yardımcı oluyor. Bu yöntem, hastaların zihinsel rotasyon yeteneklerini geliştirmelerine olanak tanıyor.
Sağlık Çalışanlarının Durumu
Pandemi döneminde sağlık çalışanları, sürekli kayıplarla yüzleşerek travma sonrası stres bozukluğu ve depresyon yaşadılar. Tetris’in uygulanmasıyla birlikte, çalışanların geri bildirimleri oldukça olumlu oldu ve Tetris’in stresi azalttığı gözlemlendi.
Dr. Julie Highfield durumu şöyle özetliyor: “İnsanların dirençli anıları olur; bir türlü unutulmayan, aniden beliren görüntüler, akıllarına gelen anı parçaları, tüm bunlar çalışmayı zorlaştırır ve düşünmelerini etkiler. Tetris, bu zorlu anılarla baş etmelerine yardımcı oluyor.”